(Chronische) Onderrug Blessure


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

(Chronische) Onderrug Blessure

Veel mensen hebben last van een steeds terugkomende (chronische) onderrugpijn. Een nare bijkomstigheid van de rug is dat er beduidend meer pijnreceptoren in de rug te vinden zijn dan in andere lichaamsdelen. Dit betekent dat pijn een stuk sneller voorkomt in de rug dan in een ander lichaamsdeel. Er zijn hiervoor vele mogelijke oorzaken en onderstaand zullen wij een aantal juiste methoden meegeven, waardoor de druk op de rug afneemt.

Oorzaak en Preventie

Naar onze mening is het vooral belangrijk om de rug sterk te maken, zodat deze meer belast kan worden. Een uitermate geschikte oefening hiervoor is de zogenaamde Hyper Extensions (mits goed uitgevoerd met een gestrekte rug).

  • Een grote veroorzaker van onderrugpijn is een verkeerde houding bij het staan. De ruggengraat heeft een bepaalde rusthouding (zie hieronder).

    Deze rusthouding bestaat uit 2 zogenaamde lordoses en 2 kyfoses (bollingen en hollingen in de rug). Door een bepaalde houding aan te nemen (bijvoorbeeld door met de rug te ver naar achteren te lopen, waardoor de rug hol wordt getrokken), wordt deze natuurlijke houding verstoord wat kan leiden tot pijnen. Het aannemen van de juiste houding is voor veel mensen een probleem. Het probleem kan redelijk eenvoudig gelokaliseerd worden. Een ander persoon kan bijvoorbeeld goed kijken of het lichaam recht naar boven loopt. Aangeraden wordt om -bij constatering van een onnatuurlijk verloop- professioneel advies in te winnen bij een fysiotherapeut.

Tip 1 : als je denkt dat je een verkeerde sta-houding hebt, win dan professioneel advies in bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut.
  • Verkeerd gaan zitten veroorzaakt ook problemen in de onderrug. Vaak is het de gewoonte om teveel naar voren te zitten (het bol trekken van de rug), waardoor er pijnen kunnen ontstaan. De oorzaak voor dit probleem is vaak een onvoldoende ondersteuning van de rug door de stoel. Aangeraden wordt om een goede stoel te kopen (waarbij de onderrug volledig ondersteund wordt), een kussentje in je rug te leggen (dit wordt vooral aangeraden voor iemand die veel in de auto zit) en natuurlijk om rechtop te gaan zitten in plaats van te gaan hangen in de rug.
Tip 2 : gebruik een kussentje in je rug als je gaat zitten (zoals bij het autorijden) of koop een stoel met een goede rugondersteuning en ga rechtop zitten (ga niet in de rug naar voren hangen).
  • Veel mensen hebben ook last van hun rug doordat zij een verkeerde slaaphouding aannemen. Erg belangrijk is natuurlijk het gebruik van een goed kussen en een goed matras (en eventueel een waterbed). Aangezien het heel moeilijk is om de -onbewuste- slaaphouding te veranderen, zal je gebruik moeten maken van wat kleine hulpmiddelen. Als je op je zij slaapt, is het aan te raden om een kussen tussen je benen te leggen, waardoor de benen (en de onderrug) ondersteund worden. Als je op je rug slaapt, is het aan te raden om een kussen onder je bovenbenen te leggen. Ook het strekken van de benen als je slaapt is niet goed voor de rug; probeer je benen te buigen.
Tip 3 : als je gaat slapen, leg dan een kussen tussen/onder je benen en strek je benen niet uit.
  • Een andere oorzaak is het verkeerd optillen en verkeerd dragen van objecten. Het optillen van objecten wordt vaak met behulp van de rug gedaan (de romp zwaait naar beneden), terwijl eigenlijk iedereen wel weet dat je moet tillen door door de knieŽn te gaan met een rechte rug om de onderrug zo min mogelijk te belasten (hoe deze kniebuiging uitgevoerd moet worden staat uitgelegd in de oefeningen sectie onder de bovenbenen/regular squats). De reden dat men vaak verkeerd tilt, is -waarschijnlijk- de gewenning om te bukken met de rug in plaats van met de knieŽn (als er geen blessure aan de onderrug is, is het ook gemakkelijker om met het bovenlichaam naar beneden te gaan). Ook het evenwichtsaspect speelt hierbij een rol. De kniebuiging vereist namelijk meer coŲrdinatie dan de rugbuiging. Dit kan getraind worden door het uitvoeren van regular squats of lunges (zie oefeningen sectie). Naast de optilbeweging is het ook uitermate belangrijk om het object zo dicht mogelijk bij het lichaam te dragen voor minimale rugbelasting.
Tip 4 : Hurk neer als je objecten optilt en houdt deze zo dicht mogelijk bij je lichaam.

Een laatste opmerking die wij nog willen plaatsen, is dat het voorover gebukt draaien van het lichaam de grootste stress op de rug zet die er maar te bedenken is. Een hernia is geen zeldzame aandoening na zo'n beweging (zeker als de rug al wat versleten is geraakt met de leeftijd).

Al deze tips kan je natuurlijk ook toepassen in de sport (fitness): gebruik een bekkenkanteling om de rug recht te zetten bij oefeningen met losse gewichten, ga goed met de onderrug tegen de rugsteunen aanzitten op machines, ga door je knieŽn als je iets optilt en neem de juiste houding aan bij cardiovasculaire oefeningen (neem bijvoorbeeld de tijd om de fiets goed af te stellen).

Blessures en Voeding
Een blessure is een beschadiging van het weefsel. Bij een dergelijke aandoening komen veel zogenaamde radicalen vrij uit de kapot gescheurde weefsels (oxidanten). Het is dan ook van uitermate groot belang dat het lichaam de benodigde nutriŽnten binnenkrijgt. Vitaminen en mineralen zijn een must in de herstelperiode (groenten en fruit), maar het allerbelangrijkste is het innemen van een goed anti-oxidanten complex (voedingssupplement). Hierdoor krijgt het lichaam de kans om de beschadigingen sneller te verwijderen, waardoor het genezingsproces zich snel en gezond kan voltrekken.

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-(Chronische) Onderrug Blessure > Fitnessnet-